الجمعة، 17 يناير 2014

هى / هو - كفاية أنا فاهمك -

- عارفة انها حاجة مش طبيعية , 
مش عايزة انك تدعيلى , أو مش حابة كدا - مش عارفة -
أو يمكن مش حابة لما تقولى ربنا يعينك , ربنا يوفقك والأدعية عموما .
يمكن لو دعيتلى مع نفسك دا هيفرحنى أكتر , واه أنا هحس بكدا من غير ما تقولى .


أنا بحس بعجز كبير لما مش بعرف أدعى , أو مش بدعى بحاجة وخصوصا لما بكون عايزة حاجة , بنسى وقتها ايه اللى عايزاه لما بدعى , فبدعى لكل حد فى الوجود انه يحقق اللى نفسه فيه , بفتكر أكتر اللى أعرفهم نفسهم فى ايه وبدعيلهم بيه , حتى لما بصلى بدعى دعواتهم تتحقق ...


المشكلة انك لما بتدعيلى قدامى بفتكر عجزى انى أدعى .


عارف ,
اكتر دعاء كنت بقول لأمى تدعيلى بيه أو أى حد بيدعيلى , انه يهدينى ويكون معايا للأخر , ويكرمنى فى حاجة , انى أخلص الشئ اللى بعمله بشكل كويس ,
مش بحب أدعى ربنا يدينى فوق مجهودى , هو بيبقى كرم من ربنا طبعا , بس بحس من جوايا انى ما استحقش حاجة زى كدا .
علشان كدا تقدر تقول انى موصلتش لأى حاجة لغاية دلوقتى , علشان عمرى ما خلصت حاجة بشكل كويس للآخر , 

دايما فى حاجات فى النص بتعطل أو بتوقف , أو مش بتسيب الحاجة تكمل بشكل تمام
انا معترفة بكدا , 

عادى 
مش بحب أخدع نفسى زيادة بس , بحب أعرف نفسى كويس , 

بس عارف ودا بجد ,
لما بتدعيلى - وخصوصا مع نفسك , لانه بيكون أصدق فى السؤال والطلب من ربنا - بحس بالحاجة اللى انت دعيتلى بيها , بحس بربنا لما بيكون معايا , وبحس بيك بتكون معايا .
وبحس انى بقرب ,
- عارفة انى مش بوصل -
بس أنا بيريحنى انى بقرب بس ,
أنا بحب أحس انى مرتاحة نفسيا , عن انى أوصل لحاجة كان نفسى أوصلها ...


فاهمنى ؟!


- غريبة , بس فاهمك .
فاهم قد ايه انتى جواك حلو وطيب , ومريح جدا - أمال أنا ليه حبيتك وبحبك وهحبك -
فاهم انك مزاجية , ودا بحبه فيكى ... بحب تغير مودك وأشوفك فى كل أحوالك - اللى مش بتكونى عليها مع أى حد تانى -
بحب تغير مودك معايا ,
بحبك لما أشوف تاثير كلام عليكى , وبحبك وانتى بتقولى كلام , بحب تعبيراتك ووشك وانت نفسك وانتى بتقولى أو بتحكى ,
بحبك لما بتفهمينى حاجات مستخبية جواك ,
بحبك لما بتعيطى وتجيلى , ولما بحتاجك وألاقيك ...
 

- وانت أكتر حاجة شاطر فيها انك بتعرف تغير مودى لحاجة أنا مش عارفاها ولا فاهماها , أنا اللى مش بفهمنى لما بتكون معايا ...

- كفاية أنا ببقى فاهمك .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

التقييم